Paul Cézanne

02.05.2025

Zátiší se závěsem – malířská meditace o prostoru (olej na plátně, 54,7 × 74 cm)

"Zátiší se závěsem" není jen obraz s ovocem a látkami. Je to malířská meditace o prostoru, rovnováze a samotné podstatě věcí. Cézanne nás učí dívat se na svět znovu – ne tak, jak vypadá, ale jak působí.

Paul Cézanne (1839–1906)

Byl francouzský malíř, který zásadně ovlivnil směřování moderního umění. Šel si svou cestou. Nespěchal. Nenechal se tlačit dobou ani kritikou. Většinu života prožil ve svém rodném Aix-en-Provence, kde pozoroval svět a maloval ho tak, jak ho cítil – ne jak ho viděli ostatní.

Nechtěl jen zachytit to, co vidí – chtěl pochopit strukturu světa skrze barvu a formu. Pracoval pomalu, trpělivě vrstvami. Jeho práce je mostem mezi impresionismem a kubismem.

Ačkoliv se zpočátku potýkal s odmítnutím a nepochopením, nikdy se nevzdal své osobité vize. Byl tichý, uzavřený, a někdy tvrdohlavý, známý svým samotářstvím, puntičkářstvím a posedlostí strukturou

Nechtěl napodobovat přírodu, ale pochopit její stavbu. V jeho trpělivém hledání "pravdy v malbě" je něco nesmírně inspirujícího. Chtěl, aby jeho obrazy nebyly jen hezké – ale aby něco vydržely. Aby v nich bylo cosi pevného, věčného, jako je kámen v krajině nebo ticho v místnosti. Tato jeho věta to vystihuje přesně:

"Chci malovat jako někdo, kdo se dotýká přírody kamennou rukou"
  • Cézanne maloval zátiší tak dlouho, že jeho jablka na stole stihla zhnít – nevadilo mu to, důležité bylo jak je namaluje.

  • Jeho způsob malby – drobné, opakující se tahy štětcem, které budují objem a prostor jako stavebnici, se staly jeho rukopisem. .

  • Byl celý život velmi plachý a uzavřený. V jednu chvíli dokonce poslal svého nejlepšího přítele Zolu pryč, když napsal román inspirovaný jeho životem…
  • Cézanne zásadně ovlivnil směr, kterým se vydal kubismus, především u Picassa a Braqua. Pablo Picasso ho nazval "otcem nás všech".

🎨✨ Cézanne zanechal stovky děl, z nichž mnohá jsou dnes považována za poklady světového umění. Mezi nejznámější patří:

  • Hráči karet – ticho mezi dvěma muži u stolu je silnější než slova.

  • Hora Sainte-Victoire – pohled na horu poblíž Aix-en-Provence maloval znovu a znovu, z různých úhlů a světelných podmínek.

  • Velké koupající se –  monumentální kompozice figur v přírodě, která ovlivnila celou generaci avantgardy.

  • Zátiší s jablky a pomeranči – ukázka jeho schopnosti přetvářet běžné objekty v kompoziční mistrovská díla.

  • "Košík jablek" je olej na plátně, další mistrovské dílo Paula Cézanna, které vytvořil kolem roku 1893. Bylo popisováno jako vyvážená kompozice kvůli svým nevyváženým částem, jako je nakloněná láhev a sklon koše. Jsou zde opšt různé úhly pohledu v jednom obraze.

O obrazu

Je to zvláštní – Cézanne narušuje perspektivu, ale ne proto, že by ji neuměl. Dělá to záměrně. V různých pohledech, které se v obraze prolínají, cítím určitou nejistotu, možná dokonce neklid. A zároveň rovnováhu, která drží obraz pohromadě.

Barvy jsou jemné, přesto syté. Všechno je rozvržené s až obsesivní přesností. Jako by Cézanne komponoval tichou symfonii předmětů. A přitom jde "jen" o olej na plátně, rozměry 54,7 × 74 cm. Dnes visí v Ermitáži v Petrohradě, ale působí, jako by byl vytvořen pro každého z nás osobně.

🖌Na první pohled působí obraz Zátiší se závěsem (1899) jako klidná kompozice – ovoce, nádobí, závěs, stůl. Ale když se zadíváte déle, všechno se začne lehce vlnit. Je to jemná hrou napětí a perspektivy.

Nejde o dokonalost reality, ale o zachycení dojmu a rovnováhy mezi formami a barvami. Cézanne pečlivě rozmístil každý prvek , Přesto v kompozici něco" neklidného" zůstává — hrana stolu je zobrazena zepředu, zatímco jeho deska z mírného nadhledu, jako by vás obraz zval blíž, dovnitř scény. Deska stolu je nakloněná a tato záměrná "chyba v perspektivě" vytváří zvláštní nestabilitu, jakoby se ovoce každou chvíli chystalo skutálet. Ale zároveň rovnováhu, která drží obraz pohromadě.

I v dalších obrazech ( jako je třeba "Košík jablek") zpochybnil Cézanne myšlenku lineární perspektivy. Uvědomil si, že lidská perspektiva je mnohem složitější než pozorování předmětu z jednoho nehybného bodu v čase. Místo toho vytvořil záznam pohledu v pohybu, s předměty viděnými z různých úhlů pohledu.

Cézanne narušuje perspektivu, ale ne proto, že by ji neuměl. Dělá to záměrně. Propojuje různé úhly pohledu v jednom obrazekrok, který se stal základem pro pozdější kubismus.

Obraz je namalován olejem na plátně o rozměrech 54,7 × 74 cm a dnes ho najdete ve Státním muzeu Ermitáž v Petrohradě. Bez přehánění ho lze označit za jedno z nejpozoruhodnějších zátiší konce 19. století.

Tento obraz nese typické znaky Cézannova rukopisu – používá olejové barvy v krátkých, tazích štětcem, které vytvářejí strukturu a objem. vystavšl tak formu a světlo bez potřeby přesné kresby – nechával barvy a tahy "tvarovat" objekty. Je malovaný olejem na plátně o rozměrech 54,7 × 74 cm a dnes ho najdete ve Státním muzeu Ermitáž v Petrohradě. Bez přehánění ho lze označit za jedno z nejpozoruhodnějších zátiší konce 19. století.

Cézanne ukázal, že i zátiší nemusí být nudné, shluk věcí bez života. Udělal z něj dobrodružství.

Jaké Cézannovo dílo se líbí nejvíce tobě?

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.